Palau

1 februari 2012 - Koror, Palau

Om in Palau te komen moesten we een nacht in Taiwan overbruggen. We besloten toen we aankwamen op zoek te gaan naar een hotel. Maar de een was super duur en de ander vol dus dachten we ach we blijven wel gewoon op het vliegveld slapen...niet wetende dat ze aan het verbouwen zijn en je dus practisch buiten zit en het hier overdag 10 graden is en 's avonds dus best koud wordt als je geen warm bedje hebt!! We hebben heel veel thee gedronken en m'n slaapzakje gebruikt maar we kregen het niet warm dus hebben we de nacht uiteindelijk voor een deel bij de wc's doorgebracht (de enige plek waar het nog wel een beetje warm was!) Ik denk dat we de volgende keer toch maar voor het veel te dure hotel gaan! :D

Totaal onvoorbereid kwamen we aan op Palau. We hadden nog geen slaapplaats omdat onze host terug is verhuisd naar Japan omdat 'de mensen helemaal niet aardig zijn en je niet makkelijk naar het strand kunt en het allemaal veel te duur was'. Hmm niet echt een goed begin!

Bij aankomst in Palau leken ze erg streng maar omdat we wel een naam konden noemen van een hostel ergens in Palau mochten we naar binnen, jeej! Na de douane spraken we een aantal jongens van een tourbureau aan om te vragen hoe we een hostel oid zouden kunnen vinden...ze keken ons aan alsof we gek waren en meldden dat het onmogelijk zou zijn omdat alle chinezen met het chinees nieuw jaar op vakantie gaan naar Palau en alle hotels dus vol zouden zijn...dit hadden we even niet voorzien! Hij wilde ons wel een lift geven naar de stad zodat we daar konden gaan zoeken. We hebben nog even geprobeerd of we op zijn bank mochten slapen maar dat vond hij niet zo een goed idee...helaas. We werden bij (achteraf) bijna het duurste hotel van de stad afgezet en kregen een kamer aangeboden voor...hou je vast...330dollar per nacht....slik...na een uur praten en praten en vragen of ze niet gewoon ergens een vloer beschikbaar hadden werd het bod (voor een kamer voor gehandicapten) 184dollar per nacht. Het was ondertussen al laat op de avond dus we besloten dit maar te doen voor 1 nacht en dan morgen weer verder te zoeken. 's Avonds hebben we aan alle Amerikanen die bij de bar zaten gevraagd of ze een bank hadden...niet echt behulpzaam...en aan het voltallige personeel...resultaat: de hele avond gratis nootjes en water, 1gratis biertje en een hele vreemde mevrouw die dan wel bij haar man wilde gaan slapen zodat wij in haar kamer konden...ze had ook nog een derde kamer maar daar zat haar zoon van 6-18uur omdat hij in de gevangenis zit....klinkt vreemd maar de gevangenen hier zijn overdag vrij...goed systeem ;)! We besloten dit aanbod in overweging te nemen als we niks anders zouden vinden. De volgende dag heeft het personeel van het hotel alle hostels afgebeld voor ons met als resultaat dat we erachter kwamen dat er niks voor minder dan 50 dollar per nacht te vinden was. De eigenaar bood ons zijn eigen kamer aan met een prachtig uitzicht op zee voor hetzelfde bedrag dus dat hebben we maar aangenomen, dan hadden we in ieder geval geen tijd om eruit te moeten zijn mochten we toch nog iets vinden. De rest van de dag hebben we in het stadje rond gelopen. We bedachten morgen een tour te gaan doen en de dag erna en auto te huren. We wilden weten wat de benzine zou gaan kosten en raakte aan de praat met de pomp bedienden. Van het een kwam het ander en ik bracht ter sprake dat we nog geen slaapplaats hadden :) Hele goeie want toen hadden we ineens een gratis slaapplaats vanaf de volgende dag!! JEEJ! De avond hebben we doorgebracht op de lokale nacht markt, er werd eten verkocht en gezongen en mensen gingen dansen. We hebben nog een traditionele dans gezien en een van de mannen trok me daarna het podium op om te dansen...grappig!

De dag erna zijn we naar de rock islands gegaan. Eerst naar de milky way waar we ons met modder van de bodem helemaal konden insmeren, dit zou goed zijn voor de huid maar in deze korte tijd was het denk ik vooral heel grappig :D. De volgende stop was om te gaan kanoen langs de rock islands, we zijn nog voor we begonnen een keer omgevallen (heel dom) maar daarna waren we een super team en moesten we de hele tijd op de rest wachten :). We zijn nog stiekem aan het eind tussen twee rotsen door gekanoeed voor we weer verder gingen op onze super snelle niet-speedboot! Op naar het beroemde jellyfish lake. Dit is heel bijzonder omdat je tussen de kwallen kan zwemmen zonder gestoken te worden. De kwallen hier kunnen niet steken dus het is veilig! Het is heel raar om tussen deze beesten te zwemmen (je mag ze niet aanraken maar als je door ze heen zwemt kun je niet anders dus soms zijn ze misschien een beetje beschadigd door onze te lange nagels...). Ze zijn helemaal niet zo glibberig als we van te voren dachten...Als laatste mochten we nog even gaan snorkelen in het ' paradise'. Het koraal was hier eindelijk een keer levend (al een hele verbetering) maar veel kleur zat er nog niet in....misschien zijn we te verwend door de filmpjes op tv van het duiken, misschien moeten we volgende keer toch een duikcursus doen! Het was een vermoeiende maar hele mooie dag! Eenmaal terug in het appartement hebben we Sammy (onze host van de benzinepomp) gebeld of het aanbod nog geldig was, en ja hoor we mochten nog steeds blijven slapen! Hij haalde ons op en bracht ons naar het huis van zijn moeder. Hier werden twee matrassen voor ons klaargelegd in de woonkamer en hier hebben we de rest van de nachten heerlijk geslapen! 's Avonds zijn we met Sammy nog een aantal barren afgegaan waar we (nouja ik dus vooral) nog een beetje hebben gedanst. De dag erna zijn we een auto gaan huren, nog bijna de verkeerde kant op gelopen maar net op tijd door een tante van Sammy aangehouden en weggebracht! We zijn bekend in Palau, toen we naar de waterval gingen kregen we te horen dat we op de nachtmarkt waren geweest en dat ik hadden gedanst...best raar aangezien we net twee uur hadden gereden en op een ander eiland zaten! We hadden, behalve het zien van de waterval, natuurlijk niet echt een plan dus elke keer als we iets tegen kwamen wat wel leuk leek zijn we daarheen gegaan. Zo hebben we door een dorpje gereden met een zeer slechte weg en hebben we heel veel mooie uitzichten gezien. Aan het eind van de dag kwamen we een bord 'stone moniliths' tegen. Dit leek ons wel interessant maar het bleek al dicht...alleen bleek het heel makkelijk om langs het touwtje naar binnen te lopen en de stenen dingen te bekijken....we weten alleen nog steeds niet zo goed wat we nou bekeken hebben...ach klein detail :D.

De laatste volle dag hebben we de auto weer ingeleverd en zijn we gaan shoppen voor een souvenirs :D Marlieke heeft een heel onhandig groot houten ding gekocht (wel heel mooi maar past niet in de tas) en ik een storyboard (typisch voor Palau maar best zwaar)...Verder regende het deze dag voornamelijk dus hebben we een beetje met Sammy rondgereden. De laatste dag hebben we genoten van het gezelschap van moeder en oma van Sammy. Ik heb nog een poging gedaan om in een betel nut boom te klimmen met een touw maar dat bleek niet aan mij besteed, ik kon er nog net tegenaan pringen en mezelf daar houden maar omhoog kwam ik niet! Ook hebben we nog sap uit de kokosnoot gedronken en het vlees eruit gegeten :D we voelden ons heel even heel tropisch ;). Daarna heeft Sammy ons op het vliegveld afgezet en gingen we weer verder met onze reis om de wereld....