Thailand deel 2

28 januari 2012 - Bangkok, Thailand

Het is al weer een hele tijd geleden dat we iets geschreven hebben dus we moeten even een inhaalslag maken!

De laatste week in Thailand was erg druk. Bij aankomst in Chiang Mai zijn we dus eerst tijgers gaan aaien, volgens mij hadden we daarvan al een foto laten zien! Na de tijgers moesten we nog een slaapplaats gaan vinden, geen hosts in Thailand dus op zoek naar een hostel. We vonden er een die er niet heel mooi uitzag maar we hadden wel een bed en een douche dus prima, de eigenaar was een tandarts die maar bleef vragen of we niet een behandeling wilden omdat het zo veel goedkoper was dan in nl.....toch maar niet gedaan :).

De volgende dag zijn we een dagtour gaan maken. Ons groepje bestond uit drie Amerikanen en wij, klein groepje maar super gezellig! Als eerst werden we naar de 'Orchid farm' gegaan, de Amerikanen mochten er hier uit maar wij moesten blijven zitten want wij hadden blijkbaar een andere tour geboekt die een extra uitstapje maakte naar de 'long neck village'. Dit dorpje was meer een markt maar we konden toch een paar mensen vinden die inderdaad een heel aantal ringen om hun nek hadden. Ook kleine kinderen die er al een aantal om hadden. Hier zagen we ook de 'Big ears', deze mensen hebben geen ringen om hun nek maar grote ringen in hun oren. We hebben dus toch het idee dat we iets bijzonders hebben gezien ondanks dat het natuurlijk weer geen origineel dorp was! We mochten hier 20min rondlopen en toen moesten we weer terug naar de 'orgid farm' waar we heel snel doorheen zijn gelopen om onze groep weer in te halen. Hier was ook een vlindertuin maar we konden geen enkele vlinder ontdekken! Zeker iemand de deur open laten staan....wij waren het niet!

Na deze bijzaken van de tour gingen we op weg naar de olifanten. We hadden hier niet echt hoge verwachtingen van omdat de trip in Sri Lanka wat tegen viel maar het was echt super leuk. We zaten dit keer in een soort bakje ipv op de olifant zelf, weer een hele andere ervaring, en we gingen echt offroad! We liepen over allemaal rotsen langs een rivier, hoe die beesten dat zo goed kunnen geen idee. Het ging langzaam maar goed. Halverwege konden we bananen kopen, Chris (een van onze reisgenoten) deed dit en werd meteen de lieveling van beide olifanten! Hij werd bijna van zijn stoeltje geduwd door de ongeduldige olifant die erachter liep! Dit ritje duurde ongeveer een uur, daarna kregen we zelfgemaakte lunch, dit lieten we ons goed smaken. De lunch werd gevolgd door een hike naar de waterval waar we even lekker konden zwemmen....KOUD!! maar toen we eenmaal door waren was het wel lekker...voor heel even ;). Echt opdrogen lukte niet omdat de waterval in de schaduw lag maar dit was niet erg want de afsluiten van de dag was raften. We kregen een stuurman die bekend was met de stromingen dus het leek net of we heel goed waren :D. De stuurman riep elke keer go, go, go! of rest! als we wel of niet iets moesten doen en tussendoor hebben we, in alle talen die we met zijn 5en kenden, geteld om tegelijk te roeien. Toen de grootste stromen voorbij waren werd de boot op een bamboevlot tot stilstand gebracht en gingen we verder raften op bamboe...dat was althans de bedoeling maar onze stuurman verloor zijn stuurstok en vervolgens liepen we vast op rotsen. We moesten met zijn allen het water in om het vlot los te krijgen en net toen we er weer op zaten liepen we weer vast en moesten we er weer in! Maar hierna was het op een vlot ronddobberen een beetje saai.

Op de terug weg besloten we met zijn allen uit te stappen bij een restaurantje om burrito's te eten (ja echt heel Thais ;)). We zaten in onze zwembroek omdat we onze broeken te drogen hadden gehangen in het restaurant, haha, deze waren aan het eind van de maaltijd droog en warm! Marlieke en ik hadden geen idee waar we nu zaten en hoe ons hostel precies heette, het enige wat we wel wisten was dat we aan het water zaten dicht bij het centrum...niet zo heel handig. Maar gelukkig herkende Marlieke wat gebouwen dus kwamen we al snel op de goede weg en hoefden we helemaal niet zo ver te lopen. We hebben afscheid genomen van de Amerikanen en na een drankje met live muziek zijn we op tijd gaan slapen zodat we de volgende dag vroeg op konden voor de volgende tour!

Onze tweede dag in Chang Mai begon al vroeg. We zouden om 6.30 worden opgepikt voor de 'zip line' maar de chauffeur kon het hostel niet vinden dus uiteindelijk werden we om 7uur opgehaald na de man 3x aan de telefoon te hebben gehad! Het hostel verlaten was ook nog een hele kunst. Gisteravond toen wij terug kwamen was de balie al dicht en vanochtend waren ze er ook nog niet...hoe moesten we nou de sleutel inleveren en voor de laatste nacht betalen?!?! Hier bedachten we een goede oplossing voor: eerste geld wisselen bij het hostel ernaast, vervolgens de sleutel en het gepaste bedrag in een bloempot in de hoek voor de deur zetten met de mat er bovenop! We hebben er niks meer van gehoord dus ik neem aan dat ze het gevonden hebben!

We zouden ontbijt krijgen bij deze toer maar omdat het te druk was ging dat niet door ofzo...maar gelukkig hadden we zelf brood met pindakaas bij ons ;). De zip-line was leuk en af en toe wel een beetje spannend. Het gewoon van de ene boom naar de andere zippen was heerlijk, hoewel Marlieke er wel even aan moest wennen. Het abseilen was wel eng. Je was hierbij geheel afhankelijk van de gidsen dus als zij vonden dat je het aan kon ging je echt gigantisch snel! Bij mij vonden ze blijkbaar dat ik het wel aankon want ik ging snel. Bij Marlieke (die dit onderdeel echt niet leuk vond) bleek dat ze je ook heel langzaam konden laten zakken. In het midden zat nog een hike een heel stuk naar boven zodat je vanaf daar weer omlaag kon zippen... We dachten dat deze toer 9uur zou duren omdat ons dat bij het boeken was verteld maar we waren na 5uur al klaar en op het station! Veel te vroeg dus voor onze trein naar Bankok! Maar al met al was het alweer een lekker dagje!

De volgende dag zouden we om 7uur aankomen op het station in Bankok (dit keer hadden we wel slaapplaatsen dus we hebben iets beter geslapen) maar dit werd 9.30uur....schijnt hier heel normaal te zijn en zelfs nog best snel :D. We gingen op zoek naar het hotel vanwaar we een fietstocht door Bangkok zouden maken en waar onze oom en tante toevallig vandaag nog zouden verblijven. Hier konden we onze tassen zolang neerzetten en hebben we een hostel geboekt voor ons verblijf in Bangkok. De fietstocht ging door vele steegjes en smalle paadjes over het water, we hadden een thais meisje bij ons die niet bleek te kunnen fietsen (waarom je dan een fietstocht boek ik ons een raadsel), we waren haar na 2 min al kwijt en toen we de smalle paadjes namen is zij afgehaakt en we zagen haar weer bij het eten (ergens tussen late lunch en vroeg diner). Het was erg druk op straat omdat morgen het Chinees nieuw jaar gevierd zou worden (en we begonnen in China town), het was dus leuk om overal langs te fietsen en iets van de voorbereidingen te zien! Bij terugkomst zaten onze oom en tante ons op te wachten en hebben we weer even heerlijk bijgekletst! We mochten met ze meedineren met de hele groep met wie zij op stap waren. Heerlijk! De hoeveelheid was ongeveer twee keer zo veel als wat we overal te eten krijgen als we iets bestellen (en wat altijd net een beetje te weinig is) dus we hebben heelijk gegeten! Na het eten zijn we bovenin het hotel nog een drankje gaan doen in een draaiend restaurent met uitzicht over Bangkok, super gezellig! Toen was het tijd om naar het hostel te gaan en afscheid te nemen van de familie :D

Een vriend van pa woont in Bangkok dus we hadden met hem en zijn zoon afgesproken om te gaan lunchen, ook hier hebben we weer heerlijk gegeten. Het was grappig en ook wel een beetje raar om deze mensen hier te ontmoeten. Na de lunch wilden we naar een museum en naar het national palace. Het museum bleek dicht en voor het paleis waren we te laat....toen zijn we maar naar China town gegaan voor het nieuwjaars feest. Hier hebben we een heeeeele tijd zitten wachten omdat we dachten dat alle mensen hier stonden voor een optocht met de drakendans enzo maar het bleek dat alleen de princes langs kwam in een auto...en we mochten niet eens een foto maken! We zijn daarna maar gaan vragen of er nog ergens een feestje zou zijn en toen we eindelijk iemand hadden gevonden die iemand gevonden had die engels kon spreken werden we naar de tempel gestuurd. We hebben toen nog een heeeele tijd staan schuifelen door de drukte om bij de tempel te komen. Bij de tempel was het erg drug maar het zag er super mooi uit, de tempel was helemaal verlicht en monniken waren een of ander brouwsel aan het maken en tegelijkertijd zongen ze. We hebben achter de tempel nog een aantal optredens bekeken maar het was eigelijk te druk om daar te staan dus zijn we maar terug gegaan naar het hostel om lekker te gaan slapen. De dag erna hebben we nog een poging gedaan om naar het paleis te gaan, deze keer waren we op tijd maar je mag blijkbaar geen legging aan en je moet mouwen hebben dus moesten we kleding lenen...niet de mooiste outfit maar we mochten erin! Een beetje jammer dat je entree betaald voor het paleis, een museum daar en nog een museum (die waar we gister heen hadden gewild). Het paleis was heel groot en indrukwekkend met veel goud. Het museum was niet zo heel interessant. We wilden nog proberen naar het tweede museum te gaan maar de taxi's wilden er niet op de meter heen rijden (ze vroegen een prijs die ongeveer 3x zo hoog lag) en de tuktuk's wilden er zoiezo niet heen en bovendien wisten we niet zeker of het nog open zou zijn...dus besloten we dit maar over te slaan. Dit was ons laatste dagje Thailand!

1. Ellen:
    7 februari 2012
    pfoe zoveel gedaan en dat in een klein stukje gepropt. Jammer dat je overal zo veel in zo weinig tijd moet doen. Gelukkig hebben jullie nog de rest van je leven om ieder jaar 1 van de landen opnieuw te bezoeken en dan rustiger nog eens alle leuke plekken te gaan zien. Veel plezier in Taiwan. xxel
  2. Guido:
    7 februari 2012
    Hoe komen jullie aan die pindakaas?
    Enne, wat zijn jullie ook ontzettend eerlijk en netjes ;) keurig proberen de sleutel in te leveren en te betalen.... Goede opvoeding gehad :p
    Leuk om weer een nieuw hoofdstuk te lezen (wordt volgens mij elke keer langer :D) en ga vooral door met de foto's!!!

X Guido