Thailand deel 1

19 januari 2012 - Chiang Mai, Thailand

Na een hele dag reizen kwamen we 's avonds eindelijk aan op Phuket, Thailand. We hadden helemaal 't idee niet dat we op een eiland zaten, want het is gewoon bereikbaar per weg. Eenmaal op Phuket hebben we het eerste het beste guest house genomen (was lekker goedkoop), waar we in een kamer kwamen die helemaal leeg was, op twee matrassen en een ventilator na. Prima :) (voor 5 euro p.p.p.n. moet je ergens genoegen mee nemen  he). De volgende dag besloten we weer een scooter te huren en zelf het eiland te verkennen. We besloten de weg dwars over het eiland te nemen om naar het strand te gaan. Dat ging natuurlijk weer mis, want onze kaartleeskills zijn echt bagger, dus we hebben een hele tijd rondgereden en toen we uiteindelijk een bereikbaar strand zagen, zijn we daar even een uurtje gaan zwemmen. Daarna zijn we alle winkeltjes afgeweest die we onderweg zagen, we vonden niks behalve ansichtkaarten, en hebben we op de terugweg naar Phuket Town besloten dat we wel een Thaise massage wilden uitproberen. Een Thaise massage is niet heel relaxt. Je lijf wordt in allerlei bochten gewrongen en we hadden 't idee dat ze ons probeerden te kraken, maar dat 't net niet lukte. We wisten niet dat we nog zo lenig waren, maar aan de andere kant hadden we (vooral ik) wel heel veel spierpijn op rare plekken de volgende dag. Na de massage, die een uur duurde, zijn we achter de massagemeiden aangereden naar de avondmarkt (nog een!). Nog zo'n enorme markt. Hier probeerden we wat leuke kleding te scoren, is maar half gelukt ;) het afdingen is 't nog steeds niet helemaal, ook omdat je nu weer in andere valuta moet denken...

De volgende dag moesten we alweer vroeg op om de bus te pakken naar Surat Thani, vanwaar de boot naar Koh Phangan vertrok. De boot zou een "high speed catamaran" zijn, maar we konden de catamaran er niet in ontdekken en "high speed" was ie ook niet echt. Van binnen was 't net een bus, dus 't was een nogal saaie rit. Eenmaal aangekomen op Koh Phangan werden we overspoeld door guest house aanbiedingen en besloten we voor 200baht per nacht in een bungalowtje te slapen, die er op de foto's nog net ff veel mooier uitzag dan in 't echt. Bij de receptie probeerden we tours te boeken, maar er was 1 tour die nog nooit was geboekt in 1,5 jaar dus die wilden we niet, 1 touroperator was al dicht, 1 was vol en 1 ging niet omdat het weer slecht zou zijn... We besloten dus om een ... tatatataaa! ... scooter te huren! Helaas moest dat ook wachten tot morgen, want omdat het inmiddels donker was en meneer het te lastig vond om de schade te checken in het donker, kon het alleen 'during day time'. Oke... Die avond was de half moon party van 16jan, maar we besloten vroeg naar bed te gaan zodat we de volgende dag fit zouden zijn. Is niet gelukt, want we namen twee enorme flessen bier en sliepen uiteindelijk rond drieen pas.

De volgende ochtend was er, ondanks de eerdergemaakte 'reservering', maar 1 scooter beschikbaar. We besloten er niet al te moeilijk over te doen en gingen op 1 scooter op weg naar de snorkelstranden. We reden uiteraard weer verschrikkelijk verkeerd, maar was wel grappig, want we kwamen op allerlei gekke weggetjes: van asfalt tot zandpad tot bananenblad bedekt met modderpad. Eenmaal op het eerste strand aangekomen, Haad Salad, kwam er van snorkelen weinig terecht. Debbie's snorkelbril had al het gereis niet volgehouden en moest gefixt worden met touwtjes :( dat deed de sfeer niet veel goeds natuurlijk... Het koraal op zich was ook niks aan: vooral zeewier met zeekomkommers. Nou zijn we er nog steeds niet achter of 't nou een beest of een plant is, maar 't is in principe weinig interessant. Snel verder naar 't volgende strand dus.

Na weer verkeerd gereden te zijn (2x), kwamen we een strand te ver uit, Haad Khom/Coral Bay. Nou nou, Coral Bay zou je denken, dat moet toch prachtig koraal zijn! Vol goede moed gingen we het water in. Wat blijkt nou: het koraal is hier al net zo dood als op de Malediven. Heel af en toe een plukje groen, maar de rest is grijs en grauw. Qua vissen zagen we alleen een uit de kluiten gewassen goudvis met kameleonogen, zeekomkommers (verrassing!) en een soort zeeegel. Nog niet waar we op hoopten... Na de Coral Bay, besloten we alsnog een taxi boat te nemen vanaf een ander strand, naar een soort verborgen baai, Bottle Beach, volgens de boekjes een van de mooiste plekken van Koh Phangan. De taxi boat ging nog net (het was inmiddels bijna donker) en rekende ons het belachelijke bedrag van 800 baht voor een ritje heen en weer en een uurtje wachttijd. Helaas leek Bottle Beach voor ons net zoveel op elk ander strandje van Koh Phangan, dus we hadden enigszins spijt van het uitgegeven geld...

Eenmaal terug bij de scooter gingen we snel weer op weg naar de bungalow, in het zuiden van Koh Phangan, maar dat ritje duurde eigenlijk maar heel kort. We wilden de benzine een beetje opmaken, maar dat mislukte, want alles kost geld (een markt bezoeken, want dan wil je dingen kopen, een winkeltje bezoeken, want dan wil je ook dingen kopen, een drankje doen, dan wil je een drankje doen, etc.). Dus we zijn toch maar teruggegaan naar de bungalow. De scooter leverden we de volgende dag in en we gingen op weg naar Chiang Mai.

Van Koh Phangan moesten we eerst ruim 2,5 uur op de high speed catamaran, naar Chumphon. Toen moesten we ruim 7 uur in een bus naar Bangkok. Gelukkig hadden we geen vertraging, want onze trein ging al 1,5 uur later, op weg naar Chiang Mai. De treinreis in een stoeltje (bedden waren uitverkocht :( ) zou 15 uur duren, maar duurde uiteindelijk ruim 16 uur! Vanmiddag om half 2 kwamen we aan en besloten we zo snel mogelijk een tour te boeken. We hebben dus onze tours al geboekt op het treinstation. Vanmiddag zijn we tijgers gaan aaien (jaja! wacht maar op de foto's!) en morgen gaan we ook een heleboel doen, maar dat horen jullie nog ;)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Arian:
    19 januari 2012
    Leuk. Ik volg jullie op de voet. Veel dingen klinken me bekend in de oren. En je ben nog redelijk aan het begin van je reis, dus er staan jullie nog heel wat avonturen te wachten. Gaat het nog met eten of zitten jullie al in een fase dat je weinig door de keel krijgt?
    Dikke kus, jullie Oompje
  2. Lisanne:
    wauw supercoole fotos!!!
  3. Ellen:
    19 januari 2012
    wat een lief poesje, past niet in de rugzak zeker. Ach ik denk hard op zeker... komt een zwart witte aan mijn been hangen..aandacht!!! Dat aan je been hangen is waarschijnlijk niet zo'n feestje als die tijger dat doet;-0 Jullie leren inieder geval brommer rijden op alle soorten wegen haha. Die romeinse helmen zien er ook goed uit. Beetje jammer van die enorme blaren, hopelijk hou je er geen lidtekens aan over. @Arian, ik hoorde dat ze minstens 2x avond eten, een keer vroeg en 1x heel laat op de avond dus voorlopig gaat er nog genoeg door de keel. Meiden veel plezier met Ria en Ger, kreeg een sms dat ze buisinessclass zitten de bofkonten. Tot skype xxel
  4. Maarten:
    Zeekomkommers zijn lief!

Euh, denk ik ;). Jullie vervelen je niet zo te lezen :) Mooi zo, veel plezier nog :)
  5. oma Willy:
    21 januari 2012
    Hier is dan jullie oma.Wat maken jullie een hoop mee.Dat zal wel even wennen worden,wanneer julie weer terug zijn in den landen.Die tijger zou ik ook wel willen,lekker om te knuffelen.Ik zie me al vol trots met dat beest achter de rollator lopen.xxxxoma.
  6. Guido:
    21 januari 2012
    "jaloers" "jaloers" "jaloers"

Ook echt weer iets voor jullie: Denk je een heerlijke Thaise massage te krijgen... ben je stiekem bij een amateur-kraker in spé terecht gekomen... So much for a "massage with happy ending" :p

Bij de foto van de tijger kan ik ook alleen maar denken aan "here kitty-kity-kitty" en "I thougt I saw a pussy cat" ;)

Hoe is het bier daar? Is het een beetje te drinken of is het van dezelfde kwaliteit als de thee? :)
    Oh ja, een zeekomkommer is een dier...

X Guido
  7. Henk:
    22 januari 2012
    Meiden, wat een verhaal weer. Ik geniet ervan!
  8. Arian:
    23 januari 2012
    Voor als je jullie in Taiwan zijn.
    Brandly mobiel
    +886916818462
    Arian
  9. Ellen:
    23 januari 2012
    heb je foto's van jullie ontmoeting met ria en ger? raar idee trouwens dat jullie elkaar gezien hebben. Ik ben jaloers... veel plezier nog in Thailand die 2 dagen. xxel
  10. Tom:
    25 januari 2012
    Dames wat maken jullie het voor mij moeilijk om mijn dagelijkse saaie werk te doen en leventje te leiden. Als je de foto's ziet, de verhalen leest en jullie ouders hoort praten, dan wil je niets liever dan zelf ook zo een mooie reis maken.
    Ik kan alleen maar zeggen, geniet er van.
  11. Bradley:
    25 januari 2012
    Hellow, Marlieke I am Bradley. Welcome to Taiwan though it is just a short stay. I have no idea about send the message by phone so I write it on your blog. Per your message, you'll come to Taiwan again on the January 31th and have about 13 days to stay here. Would you will to come to my home? You can see my motobike as well, thought its a very old one. Finally, if you got any problem when travel in Taiwan, feel free to content me. I'll do thing I can. Have a good trip in Palau. ByeBye.
  12. EVA:
    2 februari 2012
    hi, make a call to Ivery,my frien.She will arrange to bring you to lantern festival .Her mobil is 0928589243.